SANCTIUNI EMISE DE ASPAAS
In conformitate cu prevederile art. 42 din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normative, ASPAAS publică pe website-ul său oficial, sancțiunile aplicate potrivit prevederilor art. 40 alin. (4) și ale art. 43 alin. (2) după epuizarea căilor de atac sau expirarea termenului de exercitare a acestora, precum și informații privind tipul şi natura încălcării şi identitatea persoanei fizice sau juridice căreia i s-a aplicat sancţiunea.
Sancțiuni aplicate de ASPAAS auditorilor financiari si firmelor de audit
În conformitate cu prevederile art. 42 din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normative, ASPAAS publică pe website-ul său oficial, sancțiunile aplicate potrivit prevederilor art. 40 alin. (4) și ale art. 43 alin. (2), după epuizarea căilor de atac sau expirarea termenului de exercitare a acestora, precum și informații privind tipul şi natura încălcării şi identitatea persoanei fizice sau juridice căreia i s-a aplicat sancțiunea.
2023
Act administrativ | Persoana fizică/persoana juridică căreia i s-a aplicat sanțiunea | Sancțiunea aplicată |
Tipul și natura încălcării |
---|---|---|---|
Ordinul Președintelui ASPAAS nr. 33/06.02.2023 | LEOCONT EXPERT SRL | Penalitate administrativă de 0,8 % din cifra de afaceri aferentă activității de audit statutar pentru anul 2020 | Încălcarea prev. pct. 15 și A21 din ISA 200 prin nerespectarea obligației de a menține scepticismul profesional pe parcursul auditului și a prev. pct. 14 din ISA 560 prin nerespectarea măsurilor aplicabile în cazul cesiunii părților sociale realizată în anul 2020. |
Ordinul Președintelui ASPAAS nr. 84/23.03.2023 | Mirea Mărioara | Penalitate administrativă de 3 salarii minime brute pe economie aferente anului 2021 (anul depunerii ultimului raport de audit), respectiv penalitate administrativă în suma de 6.900 lei | Încălcarea prev. pct. 23 din ISA 260 prin nerespectarea comunicării cu persoanele responsabile cu guvernanța și a prev. ISA 500 prin formarea opiniei de audit bazate pe probe de audit insuficiente și neadecvate. |
Ordinul Președintelui ASPAAS nr. 113/10.05.2023 | Fântână Maria | Interdicția temporară, pentru auditorul financiar de a efectua audituri financiare și/sau de a semna rapoarte de audit statutar pentru o perioadă de 1 an | Încălcarea prev. ISA 500 prin lipsa probelor de audit care să poată susține concluziile în baza cărora a fost emisă opinia de audit; Incalcarea prev. art. 29 alin. (9) si (10) din Legea nr. 162 /2017 prin nedocumentarea informațiilor, precum si a prev. art. 62 alin. (1) prin nerespectarea condițiilor privind numirea auditorului financiar sau a firmei de audit; Incalcarea prev. art. 20 din Ordinul ASPAAS nr. 166/2018 prin nedeclararea auditorului financiar sau a reprezentantului firmei de audit; Incalcarea prev. art. 10 alin (2) lit. a) și b) din Regulamentul (UE) nr. 537/2014 prin nerespectarea în totalitate a cerințelor întocmirii Raportului de audit, precum și a prev. art. 11 și art. 13 din același Regulament, referitoare la obligativitatea prezentării Raportului suplimentar adresat comitetului de audit și a publicării Raportului de transparență. |
Ordinul Președintelui ASPAAS nr. 118/15.05.2023 | FIRMĂ DE AUDIT | Penalitate administrativă de 0,6 % din cifra de afaceri aferentă activității de audit statutar pentru anul 2020 | Încălcarea prev. art. 20 alin. (4) și (5) din Legea 162/2017 prin nerespectarea scepticismului profesional; Încălcarea prev. ISA 500 prin lipsa probelor de audit adecvate și suficiente, pentru tranzacțiile cu părțile afiliate; Încălcarea prev. pct. 26-28 din ISA 240 prin neidentificarea și lipsa evaluării riscurilor de denaturare semnificativă cauzată de fraudă la nivelul situațiilor financiare; Încălcarea prev. pct. 11 din ISA 250, a prev pct. 10 și A15 din ISA 300 prin neactualizarea strategiei de audit, a prev. pct. 8 și 15 din ISA 220, a prev. ISA 220 pct. 16 și 17 si a prev. pct. 12 din ISA 315 |
Ordinul Președintelui ASPAAS nr. 132/30.05.2023 | GECONTA 2003 SRL | Avertisment public | Încălcarea prev. art. 32 si ale art. 35 alin. (4) lit. j) și alin. (5) din Legea 162/2017 prin neimplementarea recomandărilor anterioare, referitoare la politicile și procedurile privind controlul calității, respectiv nerespectarea recomandărilor formulate în urma inspecțiilor pentru asigurarea calității, în termenul stabilit de către ASPAAS; Încălcarea prev. pct. A129 din ISA 315 (revizuit) prin neidentificarea și lipsa evaluării riscurilor de denaturare semnificativă la nivelul secțiunilor de creditori, debitori și disponibilități, a prev. ISA 230 și a prev. ISA 300 |
2022
Act administrativ | Persoana fizică/persoana juridică căreia i s-a aplicat sanțiunea | Sancțiunea aplicată |
Tipul și natura încălcării |
---|---|---|---|
Ordinul Președintelui ASPAAS nr. 134/11.05.2022 | MUNTICONT SRL | Avertisment public | Încălcarea prev. art. 29 alin. (15) din Legea 162/2017 prin nerespectarea modului de îndeplinire a obligațiilor și atribuțiilor legale în desfășurarea activității de audit statutar |
Ordinul Președintelui ASPAAS nr. 3/18.01.2022 | Tigăeru Carmen | Interdicție temporară de a semna rapoarte de audit statutar pe o perioada de 1 an | Încălcarea prev. ISQC1, a prev. ISA 230 prin întocmirea unei documentații de audit insuficiente, a prevederilor ISA 500 prin formarea opiniei de audit bazate pe probe de audit insuficiente și neadecvate; Încălcarea art. 62 din Legea 162/2017 prin nerespectarea prevederilor numirii auditorilor financiari sau a firmelor de audit; Încălcarea prev. art. 8 si art. 11 din Regulamentul 537/2014 prin întocmirea neadecvată a raportului suplimentar adresat comitetului de audit |
2021
Act administrativ | Persoana fizică/persoana juridică căreia i s-a aplicat sanțiunea | Sancțiunea aplicată |
Tipul și natura încălcării |
---|---|---|---|
Ordinul Președintelui ASPAAS nr. 134/15.04.2021 | Paralescu Ioan | Interdicție temporară de a efectua audituri financiare și/sau de a semna rapoarte de audit statutar pe o perioada de 1,5 ani. | Încălcarea prevederilor art. 29 alin. (15) și (16) din Legea nr. 162/2017 și a principiului de conduită profesională prevăzut de Codul Etic al Profesioniștilor Contabili |
Ordinul Președintelui ASPAAS nr. 657/05.11.2021 | Niță Georgeta | Interdicție temporară de a efectua audituri financiare și/sau de a semna rapoarte de audit statutar pe o perioada de 1 an. | Încălcarea prev. privind controlul calității (ISQC 1), a prevederilor ISA 260, precum si ale art. 34 și 35 din Regulamentul 537/2014 |
2020
Act administrativ | Persoana fizică/persoana juridică căreia i s-a aplicat sanțiunea | Sancțiunea aplicată |
Tipul și natura încălcării |
---|---|---|---|
Ordinul Președintelui ASPAAS nr. 220/27.04.2020 | Mihai Magdalena | Interdicție temporară de a efectua audituri financiare și de a semna rapoarte de audit statutar pentru o perioada de 18 luni | Încălcarea Codului Etic al Profesioniștilor Contabili, respectiv a principiilor obiectivitate și integritate, încălcarea Legii nr. 162/2017 |
2019
Act administrativ | Persoana fizică/persoana juridică căreia i s-a aplicat sanțiunea | Sancțiunea aplicată |
Tipul și natura încălcării |
---|---|---|---|
Ordinul Președintelui ASPAAS nr. 607/04.11.2019 | Toma Gheorghe | Interdicție temporară de a efectua audituri financiare și/sau de a semna rapoarte de audit statutar pe o perioada de 1 an. | Încălcarea art. 32 din Legea 162/2017, a pct. 5 din ISA 200 și a pct. 8 din ISA 230 prin faptul că nu a oferit probe de audit suficiente și adecvate care să poată susține concluziile în baza cărora a fost emisă opinia de audit. |
Act administrativ | Persoana fizică/persoana juridică căreia i s-a aplicat sanțiunea | Sancțiunea aplicată |
Tipul și natura încălcării săvârșite |
---|---|---|---|
Ordinul Președintelui ASPAAS nr. 3/18.01.2022 | Tigăeru Carmen | Interdicție temporară de a semna rapoarte de audit statutar pe o perioada de 1 an. | Încălcarea prev. ref. La ISQC1 (si a art. 8 din Regulamentul UE nr.537/2014 – privind controlul calității), a prevederilor ISA 500 (Probe de audit), a art. 62 din Legea 162/201), a prev. ISA 230, ISA 500 și a prev. art. 11 din Regulamentul 537/2014 |
Act administrativ | Persoana fizică/persoana juridică căreia i s-a aplicat sanțiunea | Sancțiunea aplicată |
Tipul și natura încălcării săvârșite |
---|---|---|---|
Ordinul Președintelui ASPAAS nr. 134/15.04.2021 | Paralescu Ioan | Interdicție temporară de a efectua audituri financiare și/sau să semneze rapoarte de audit statutar pe o perioada de 1,5 ani. | Încălcarea prevederilor art. 29 alin. (15) și (16) din Legea nr. 162/2017 și a principiului conduită profesională prevăzut de Codului Etic a Profesioniștilor Contabili |
Ordinul Președintelui ASPAAS nr. 657/05.11.2021 | Niță Georgeta | Interdicție temporară de a efectua audituri financiare și/sau de a semna rapoarte de audit statutar pe o perioada de 1 an. | Încălcarea prev. privind controlul calității (ISQC 1), a prevederilor privind mențiunile obligatorii ale Raportului de audit (art. 34 și 35 din Regulamentul 537/2014) și încălcarea prev. ISA 260 |
Act administrativ | Persoana fizică/persoana juridică căreia i s-a aplicat sanțiunea | Sancțiunea aplicată |
Tipul și natura încălcării săvârșite |
---|---|---|---|
Ordinul Președintelui ASPAAS nr. 220/27.04.2020 | Mihai Magdalena | Interdicție temporară de a efectua audituri financiare și de a semna rapoarte de audit statutar pentru o perioada de 18 luni | Încălcarea Codului Etic a Profesioniștilor Contabili, respectiv a principiilor obiectivitate și integritate, încălcarea Legii nr. 162/2017 |
Act administrativ | Persoana fizică/persoana juridică căreia i s-a aplicat sanțiunea | Sancțiunea aplicată |
Tipul și natura încălcării săvârșite |
---|---|---|---|
Ordinul Președintelui ASPAAS nr. 607/04.11.2019 | Toma Gheorghe | Interdicție temporară de a efectua audituri financiare și/sau să semneze rapoarte de audit statutar pe o perioada de 1 an. | Încălcarea art. 32 din Legea 162/2017, a pct. 5 din ISA 200 și a pct. 8 din ISA 230 prin faptul că nu a oferit probe de audit suficiente și adecvate care să poată susține concluziile în baza cărora a fost emisă opinia de audit. |