INFORMAȚII REFERITOARE LA AVERTIZORII ÎN INTERES PUBLIC

tech-features-bg
  1. Obligații privind raportarea suspiciunilor de corupere

Auditorii au obligația legală de a raporta suspiciunile privind posibila săvârșire a infracțiunii de corupere a funcționarilor publici străini, în conformitate cu art. 267 din Codul Penal  aprobat prin  Legea nr. 286/2009, cu modificările și completările ulterioare. Această obligație intervine atunci când, în exercitarea atribuțiilor lor, auditorii identifică indicii care justifică o suspiciune rezonabilă într-o situație concretă. Raportarea vizează transmiterea acestor informații către organele de urmărire penală, competența revenind, în mod specific, Direcției Naționale Anticorupție (DNA) în materia infracțiunilor de corupere a funcționarilor publici străini.

Este esențial de subliniat că, în această etapă, auditorii nu au obligația și nici competența de a proba fapta ori de a realiza o încadrare juridică a acesteia. Rolul lor se limitează la sesizarea organelor competente atunci când există motive întemeiate de suspiciune.

În completarea acestei obligații, auditorii pot face uz și de dispozițiile Legii nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public, cu modificările și completările ulterioare (Legea nr. 361/2022) care permite sesizarea unor astfel de fapte prin canalele prevăzute de lege, oferind măsuri de protecție, sprijin și reparații, reglementate în Capitolul VI al actului normativ menționat. Nici în acest cadru nu se cere din partea auditorilor probarea faptei sau o calificare juridică, ci doar semnalarea unei suspiciuni întemeiate.

Totuși, utilizarea mecanismelor prevăzute de Legea nr. 361/2022 nu exonerează auditorul de obligația distinctă de raportare prevăzută la art. 267 din Codul Penal. Cele două instrumente sunt complementare, iar raportarea către DNA rămâne obligatorie în condițiile prevăzute de legea penală.

  1. Divulgarea publică

Avertizorul în interes public care divulgă public informații privind încălcarea legii beneficiază de protecție în cazul în care este îndeplinită una dintre următoarele condiții:

  • a raportat mai întâi intern şi extern sau direct extern, potrivit III şi IV din Legea nr. 361/2022, însă consideră că nu au fost dispuse măsuri corespunzătoare în termenul prevăzut la art. 17 alin. (6);
  • are motive întemeiate să considere că:
  • încălcarea poate constitui un pericol iminent sau evident pentru interesul public sau riscul unui prejudiciu care nu mai poate fi remediat; sau
  • în cazul raportării externe există un risc de represalii sau o probabilitate redusă ca încălcarea să fie remediată în mod eficace având în vedere circumstanțele specifice ale raportării.
  1. Măsuri de protecție a avertizorului, măsuri de sprijin şi măsuri reparatorii

Pentru a beneficia de măsurile de protecție, avertizorul în interes public trebuie să întrunească cumulativ următoarele condiții:

  • să fie una dintre persoanele care efectuează raportări potrivit prevederilor 2 alin. (1) din Legea nr. 361/2022 şi care a obținut informații referitoare la încălcări ale legii într-un context profesional;
  • să fi avut motive întemeiate să creadă că informațiile referitoare la încălcările raportate erau adevărate la momentul raportării;
  • să fi efectuat o raportare internă, o raportare externă sau o divulgare publică.

Pentru a beneficia de măsurile reparatorii, avertizorul în interes public trebuie să îndeplinească cumulativ condițiile prevăzute mai sus, precum şi condiția ca represaliile să fie consecința raportării efectuate.

Măsurile de protecție sau reparatorii se aplică și:

  • facilitatorilor;
  • persoanelor terţe care au legături cu avertizorul în interes public şi care ar putea să sufere represalii într-un context profesional, cum ar fi colegi sau rude ale acestuia;
  • persoanelor juridice deținute de către avertizorul în interes public sau pentru care avertizorul în interes public lucrează sau cu care are alte tipuri de legături într-un context profesional;
  • avertizorului în interes public care, în mod anonim, a raportat sau a divulgat public informații referitoare la încălcări, dar este ulterior identificat şi suferă represalii;
  • avertizorului în interes public care efectuează raportări către instituțiile, organele, oficiile sau agențiile competente ale Uniunii Europene.
  1. Exonerarea de răspundere a avertizorului

Avertizorul în interes public care efectuează o raportare sau divulgare publică a unor informații privind încălcări ale legii nu încalcă dispozițiile legale sau clauzele contractuale privind divulgarea de informații şi nu răspunde pentru raportarea sau divulgarea publică a unor astfel de informații, cu condiția să fi efectuat o raportare sau divulgare publică în condițiile prezentei legi şi să fi avut motive întemeiate să creadă că raportarea sau divulgarea a fost necesară pentru dezvăluirea unei încălcări a legii. Dispozițiile art. 1 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 361/2022 rămân aplicabile.

Avertizorul în interes public care dobândește sau accesează date şi informații de care are cunoștință în legătură cu exercitarea atribuțiilor de serviciu sau a raporturilor de muncă, sau a prestării serviciilor  nu răspunde dacă accesarea sau dobândirea are ca scop raportarea sau dezvăluirea publică a unei încălcări a legii, iar raportarea sau divulgarea publică s-a efectuat în condițiile prezentei legi.

În cadrul procedurilor judiciare care vizează încălcări precum încălcarea dreptului la imagine, încălcarea drepturilor de autor, încălcarea secretului profesional, încălcarea normelor de protecție a datelor, divulgarea secretelor comerciale sau acțiunile în despăgubire, nu se poate angaja răspunderea persoanelor prevăzute la art. 2 şi art. 20 alin. (3) ca urmare a raportărilor sau a divulgărilor publice efectuate în condițiile prezentei legi. Persoanele prevăzute la art. 2 şi art. 20 alin. (3) au dreptul să invoce respectiva raportare sau divulgare publică pentru a urmări închiderea cauzei, cu condiţia să fi avut motive întemeiate să considere că raportarea sau divulgarea publică a fost necesară pentru dezvăluirea unei încălcări a legii, în temeiul prezentei legi.

În cazul în care o persoană raportează sau divulgă public informații referitoare la încălcări ale legii în condițiile prezentei legi şi aceste informații includ secrete comerciale, o astfel de raportare sau divulgare publică este considerată legală în condițiile art. 3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 25/2019 privind protecția know-how-ului şi a informațiilor de afaceri nedivulgate care constituie secrete comerciale împotriva dobândirii, utilizării şi divulgării ilegale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.

Persoanele prevăzute la art. 2 şi art. 20 alin. (3) care au efectuat o raportare sau divulgare publică în condițiile prezentei legi au dreptul la repararea integrală a prejudiciului suferit ca urmare a raportării sau divulgării publice.

  1. Interdicția represaliilor

Este interzisă orice formă de represalii împotriva avertizorilor în interes public, amenințări cu represalii sau tentative de represalii, în special cele care privesc:

  • orice suspendare a contractului individual de muncă ori a raportului de serviciu;
  • concedierea sau eliberarea din funcția publică;
  • modificarea contractului de muncă sau a raportului de serviciu;
  • reducerea salariului şi schimbarea programului de lucru;
  • retrogradarea sau împiedicarea promovării în muncă sau în funcția publică şi a dezvoltării profesionale, inclusiv prin evaluări negative ale performanței profesionale individuale, inclusiv a funcționarilor publici, sau prin recomandări negative pentru activitatea profesională desfășurată;
  • aplicarea oricărei alte sancțiuni disciplinare;
  • constrângerea, intimidarea, hărțuirea;
  • discriminarea, crearea unui alt dezavantaj sau supunerea la un tratament inechitabil;
  • refuzul de a transforma un contract de muncă pe o perioadă determinată într-un contract de muncă pe durată nedeterminată, în cazul în care lucrătorul a avut așteptări legitime că i s-ar oferi un post permanent;
  • refuzul de a reînnoi un contract de muncă pe o perioadă determinată sau încetarea anticipată a unui astfel de contract;
  • cauzarea de prejudicii, inclusiv la adresa reputației persoanei în cauză, în special pe platformele de comunicare socială, sau pierderi financiare, inclusiv sub forma pierderii oportunităților de afaceri şi a pierderii de venituri;
  • includerea pe o listă sau într-o bază de date negativă, pe baza unui acord sectorial sau la nivel de industrie, formal sau informal, care poate presupune că persoana în cauză nu îşi va găsi, în viitor, un loc de muncă în respectivul sector sau în respectiva industrie;
  • rezilierea unilaterală extrajudiciară a unui contract pentru bunuri sau servicii, fără a fi îndeplinite condițiile în acest sens;
  • anularea unei licențe sau a unui permis;
  • solicitarea de efectuare a unei evaluări psihiatrice sau medicale.

La cererea avertizorului în interes public cercetat disciplinar, în termen de maximum un an de la data raportării, baroul din circumscripția locului de desfășurare a activității avertizorului în interes public asigură asistența judiciară gratuită pe parcursul procedurii disciplinare.

  1. Răspunderea persoanelor care au încălcat legea

Încălcarea prevederilor prezentei legi atrage, după caz, răspunderea civilă, disciplinară, contravențională sau penală.

Următoarele fapte constituie contravenții, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracțiuni şi se sancționează după cum urmează:

  • împiedicarea, prin orice mijloace, a raportării de către persoana desemnată să primească şi să înregistreze raportările sau de către persoana care face parte din compartimentul desemnat în acest sens din cadrul persoanelor juridice prevăzute la 1 alin. (1), cu amendă de la 2.000 lei la 20.000 lei;
  • refuzul nejustificat al autorităților, instituțiilor publice, persoanelor juridice de drept public, precum şi persoanelor juridice de drept privat de a răspunde solicitărilor Agenției şi autorităților prevăzute la 3 pct. 15 lit. c) în exercitarea atribuțiilor care le revin potrivit prevederilor art. 17 alin. (5), cu amendă de la 3.000 lei la 30.000 lei;
  • nerespectarea de către persoanele juridice prevăzute la 1 alin. (1) a obligației de a institui canalele interne de raportare prevăzute la art. 9 alin. (1), cu amendă de la 3.000 lei la 30.000 lei;
  • nerespectarea de către persoanele juridice prevăzute la 1 alin. (1) a obligațiilor prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. a), cu amendă de la 4.000 lei la 40.000 lei;
  • încălcarea de către persoanele fizice a obligației de a menține confidențialitatea privind identitatea avertizorilor în interes public, a persoanei vizate sau a terțelor persoane, astfel cum este prevăzută la 8 şi la art. 25, cu amendă de la 4.000 lei la 40.000 lei.
  1. Raportarea nereală

Raportarea de informați privind încălcări ale legii, cunoscând că acestea sunt nereale, constituie contravenție şi se sancționează cu amendă de la 2.500 lei la 30.000 lei, dacă fapta nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât să fie considerată, potrivit legii, infracțiune.